STAP 1

Wat is de eerste stap in de promotie voor een documentaire? Daar verloor ik het al. Ik belde even met Fidan Ekiz om haar om raad te vragen. Ze is journaliste, redacteur voor de VARA, tafeldame bij De Wereld Draait Door en maakte twee prachtige documentaires Veerboot naar Holland en Ik zie een verre reis.

Een persbericht schrijven, dat was het eerste advies, ‘en die stuur je naar zo veel mogelijk media’. ‘Duh!’ dacht ik. Ik schaamde me een beetje dat ik daar zelf niet aan had gedacht. Dan weet iedereen meteen dat je bestaat en er is er altijd wel eentje die je benaderd omdat ze er wat mee kunnen. Maar hoe schrijf je eigenlijk een persbericht? Ik durfde het niet aan Fidan te vragen, ik zit immers toch op de School voor Journalistiek, dus ik googlede even. Dat valt best mee, gewoon een kort nieuwsbericht.

Maar hoe zorg je nou dat je documentaire wordt opgepikt? Dat durfde ik wel te vragen. ‘Het is altijd goed als je een documentaire aan de actualiteit kan koppelen.’ In haar geval  had ze geluk. Een studentenverening had net onderzoek gedaan naar het aantal Turks Nederlandse jongeren dat terug wilde keren naar hun moederland. En dat was nou juist waar haar documentaire Ik zie een verre reis over ging. Zij kon naar het onderzoek terug verwijzen en het onderzoek werd geïllustreerd door haar documentaire. Een win win situatie.

Ik legde haar uit dat het onderwerp van mijn documentaire, hoe ik het ook wende of keerde toch veel minder actueel was of kon zijn. ‘Maar heb je die documentaire Rauw gezien?’ vroeg ze. ‘Daarin zit de vraag, kan dit wel?, dat is ook zo bij jouw onderwerp en dat doet het altijd goed in de media.’ Mmm dacht ik, dat is wel waar. ‘Daarnaast kan hij live optreden als pianist, dat is ook goed.’

Het gesprek liep op een einde. Onder de indruk bedankte ik haar enthousiast. Best wel tof dat ik haar even kon spreken. ‘Als je het persbericht af is moet je het me maar even opsturen, misschien dat ik het dan nog aan iemand bij DWDD of Pauw & Witteman kan laten zien.’ sloot ze af. ‘Wow!’ dacht ik.  Dus eeehm, fijne avond lieve lezers, ik ben een persbericht schrijven!

Geef een reactie

