De wondere wereld van festivals

Deze week probeerde ik contact te zoeken met het Internationaal Film Festival Rotterdam. Wie dan zij zouden mij een betere introductie kunnen geven in het film festival wereldje. Maar ze reageerde niet. Geen wonder want over 5 dagen gaat het festival al van start. En als één van de grootste festival ter wereld hebben ze misschien wel wat belangrijkere persaanvragen aan hun hoofd. Dus ik keerde mij wederom tot degene die gros van de studenten helpt af te studeren dankzij zijn onuitputtelijke bron van kennis. Google.

En, als een trouwe hond, vond ik met Google weer alles en meer wat ik nodig had. Je hebt geen boeken meer nodig, dacht ik. Want wat bleek, één van de eerst hits die ik had verwees naar het boek van Chris Gore genaamd Ultimate Film Festival Survival Guide. Ik ben dus toch niet enige die dit wereldje niet begrijpt! Dus hup meteen besteld, zodra ik hem binnen heb daarover meer.

Ik krijg tegenwoordig elke dag (!) een mail van Withoutabox, een online application submission service for film festivals, zoals ze het zelf zo goed omschrijven. Voor meer dan 900 filmfestivals kun je via hun je film insturen. Dat is handig want de formulieren die je daarvoor moet invullen zijn uitgebreid en hoef je zo maar 1 keer in te vullen. Elke dag sturen ze mij een overzicht van festivals waar de inschrijving voor open staat en lichten ze er één uit. Dat verbaasde mij, overweldigde me zelfs dat er zo ontzettend veel filmfestivals bestaan.

En dat zijn dan alleen nog maar de festivals die van dit systeem gebruik maken. Volgens een onderzoek uit 2013 zijn er op dit moment ongeveer 3000 filmfestivals op de wereld. Hoe beslis ik in hemelsnaam welke festivals ik dan mijn film ga opsturen? De festivals die geen documentaires vertonen vallen alvast af. En ook hoef ik het niet bij de meest prestigieuze, Venetië, Berlijn en Cannes (die de “Big Three” worden genoemd) te proberen. Maar ja wat dan?

Een docent zei stuur je film naar zoveel mogelijk festivals op, dan is er altijd wel iemand bij wie je film past. Maar ja, de meeste festivals vragen een zogenaamde entry fee, gemiddeld zo’n 50 dollar, de kosten voor de jury om de film te overwegen. Dit vragen ze overigens vaak alleen aan onbekende en/of nieuwe makers. Gevestigde makers hoeven dit niet te betalen. (Oneerlijk toch! Alsof ik al niet genoeg eigen geld moet investeren voor ik een keer naam kan maken en makers die dat al hebben gedaan en het geld wèl kunnen missen worden met fluwelen handschoentjes behandelt, maar dit mag ik vast niet zeggen) De film opsturen naar zoveel mogelijk festivals is dus ook geen optie. Wat dan?

Volgens dit artikel (gebaseerd op dat boek waar ik het eerder over had) van de University of Florida moet je gewoon je huiswerk doen en festivals zoeken die bij je film passen. Daarnaast zijn er ook een hoop kleine niche festivals die zich focussen op bepaalde maatschappelijke problemen die op een ander festival weinig of niet belicht worden. Zo zouden wij een festival kunnen zoeken dat zich richt op klassieke muziek, of kinderen en opvoeding.

Maar dat wisten wij twee maanden geleden nog niet toen we wat tijd hadden ingepland om onze film op te sturen. Uiteindelijk kozen Myrthel en ik er drie, namelijk het SXSW Film Festival in Austin, Texas op aanraden van een docent. Go Short, een internationaal korte film festival in Nijmegen, omdat het heel goed bij ons leek te passen (vanwege hun focus op korte film en jong talent)en omdat we ook in Nederland naar een festival wilden. En als laatste het Byron Bay International Film Festival, omdat het gewoon zo ontzettend leuk klonk. En guess what, vanochtend ontving ik een heel leuk mailtje van laatstgenoemde!

De mail die ik ontving!

De mail die ik ontving!

Leuk hè! Dus duimen maar!

Geef een reactie

